باورهای رایج دربارۀ ترویج خواندن/ دکتر منصوریان
سرانۀ مطالعه از جمله شاخصهایی است که در «صحت» و «سودمندی» آن تردید وجود دارد. صحتش جای تردید دارد، زیرا محاسبه میانگین دقیقهها و ثانیههایی که مردم یک کشور به خواندن اختصاص میدهند دشوار است. در نتیجه این عدد در نهایت تقریبی و تخمینی باقی میماند. معمولاً هم نهادهای مختلف آمارهای متفاوتی منتشر میکنند و گاه اختلاف آمارها معنادار است. دلایل فراوانی برای نادقیق بودن این شاخص وجود دارد که خود بحث مفصلی است. مثلاً هنوز بر سر اینکه چه چیز مطالعه است و چه چیز نیست، توافق جامعی به دست نیامده است. هنوز نمیدانیم آیا منظور از مطالعه فقط کتابخوانی است یا شکلهای دیگر تعامل افراد با منابع اطلاعاتی را نیز میتوان بخشی از مطالعه محسوب کرد. بنابراین، یک مشکل ناشی از تعریف چیستی مطالعه است و مشکل بعدی ریشه در چگونگی محاسبه آن دارد.
+ نوشته شده در سه شنبه هفدهم آذر ۱۳۹۴ ساعت 0:18 توسط رحیم شهبازی
|