سی ویژگی یک استاد دانشگاه خوب از دیدگاه دکتر سریع القلم
- حداقل 80 درصد وقت کاری او، صرف تدریس، تحقیق، مراکز تحقیقاتی و کنفرانسهای علمی شود؛
- در جریان مباحث و گفتمانهای رشتۀ خود در سطح بینالمللی قرار داشته باشد؛
- حداقل روزی چهار ساعت مطالعه کند؛
- دانشجو و مخاطب از نقد افکار او، احساس امنیت کامل کند؛
- روش تدریس او باعث فکر کردن بیشتر توسط دانشجویان و مخاطبان گردد؛
- اگر از متون او، نقد عالمانهای شد، تشکر کرده و پاسخ دهد؛
- اگر به نظریهای متفاوتی رسید بگوید قبلاً اشتباه کردم و خود را اصلاح کند؛
- نظریه پرداز صرف نباشد؛ برای بهبود وضع جامعه راه حل ارائه دهد؛
- متانت گفتاری و رفتاری را در هر شرایطی حفظ کند؛
- در بحث و مناظره، عصبانی نشود، بی احترامی نکند، صدای خود را بالا نبرد و از القاب استفاده نکند؛
- استقلال فکری خود را در شرایط متفاوت اجتماعی و سیاسی حفظ کند؛
- دانشجوی قوی را تقدیر و دانشجوی ضعیف را تشویق کند؛
- با همقطاران خود در سطح بینالمللی در ارتباط باشد؛
- حداقل به یک زبان خارجی مسلط باشد؛
- 90 درصد کار علمی و تحقیقاتی او به صورت نوشتن و متن باشد؛
- یک کتاب تأثیرگذار و ماندنی در رشتۀ خود، تولید کند؛
- از مراکز قدرت فاصله بگیرد تا بتواند بدون ملاحظه، نتایج فکر و تحقیقات خود را به جامعه علمی و شهروندان عرضه کند؛
+ نوشته شده در پنجشنبه دوازدهم آذر ۱۳۹۴ ساعت 12:8 توسط رحیم شهبازی
|