سرپرست مرکز مشاوره و یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهرکرد، گفت: 25 درصد دانشجویان ورودی و 40 درصد دانشجویان فارغ التحصیل از رشته تحصیلی خود ناراضي هستند.

 بر اساس تحقیقات انجام شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌ها، 25 درصد دانشجویان ورودی و 40 درصد فارغ‌التحصیلان به رشته تحصیلی خود علاقه‌ای ندارند و دانشگاه عملا در 15 درصد موارد نتوانسته علاقه دانشجو را به رشته تحصیلی‌اش پایدار نگه دارد.

وی اظهار داشت: صرف كردن حداقل 40 ساعت کلاس و مطالعه در طول هفته برای 4 سال تحصيلي در رشته ای که به آن علاقه وجود ندارد، موجب ايجاد بحران روانی برای دانشجو شده و روی سایر جنبه‌ای زندگی او نیز تاثیرگذار است.

دكتر ربيعي با بيان اينكه بي‌رغبتي دانشجو به رشته تحصيلي خود نشان دهنده ضعف نهادهای کارکردی مربوط به آموزش در کشور است، تصريح كرد: آموزش و پرورش، سازمان سنجش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تمام ارگان‌های مربوطه باید شرایطی برای فرد فراهم کنند تا با کمترین استرس و بیشترین علاقه در رشته موردنظرش تحصیل کند، آموزش و پرورش نيز بايد با ایجاد زیرساخت ها، زمينه خودشناسي فرد و كشف علايق تحصيلي آنان را فراهم كند تا آمار نارضايتي از رشته تحصيلي كاهش يابد.

وی افزود: گاهی قوانین دانشجو را محدود می‌کند تا تن به انتخاب‌هایی دهد که هیچ پیوندی با آنها ندارد به عنوان مثال دانشجوهای روزانه در صورت انصراف از تحصیل، یک سال از شرکت در کنکور سراسری محروم می‌شوند در حالي كه به نظر مي‌رسد با توجه به درصد بالای نارضایتی تحصیلی، بايد در این قوانین بازنگری صورت گیرد.

منبع: ایسنا

کد خبر: 91052414747